Näytetään tekstit, joissa on tunniste Lastenvaatteet: ompelukset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Lastenvaatteet: ompelukset. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 4. toukokuuta 2011

Uusia vanhoja hameita

Olin jo heittämässä muutamia vanhoja ja pieneksijääneitä sekä jo osittain risojakin lasten mekkoja roskikseen, kun yhden mekon helmassa ollut kaunis reunapitsi sai aikaan neronleimauksen. Otin sakset kauniiseen käteen, leikkasin yhden pienen mekon kainaloiden alta poikki sekä toisesta ratkoin vyötärön kohdalta mekon miehustan ja helmaosan erilleen. Sitten mars kauppaan, josta sopivan väriset vyötärökuminauhat ja ne paikoilleen. Ja tsadaa - nyt on tytöillä uudet vanhat hamoset prinsessaleikkeihin :-) !! Eikä haittaa jos nämä vähän leikeissä likaantuvat, kun ovat jo muutenkin roskiksesta pelastetut!

Ps. Kuka muuten arvaa kumpi näistä on tehty pikkumekosta ja kumpi on värkkäilty mekon alaosasta ;-) ?

torstai 10. helmikuuta 2011

Vähän keskenjääneitä valmiiksi

Ehdinpäs nimittäin taas välillä myös omien projektien kimppuun. Kasassa olisi vielä puolenkymmentä vaippaa ja muutamat housut, joista etenkin nuo ensinmainitut pitäisi saada valmiiksi ennenkuin juniori oppii kuivaksi :-) ... Housuja tarvitsee puolestaan isommalle typyselle, jolla alkaa vaatekaappi tyhjenemään uhkaavasti sopivankokoisista vaatteista.

Latailen tähän nyt pari kuvaa noista joita ehdin saada valmiiksi, pakko varmastikin ottaa jokailtaiseksi tavaksi tehdä edes joku kesken oleva juttu valmiiksi - muuten käy huonosti! Eli. Allaolevista vaippakuvat on sivukiinnitteisistä harkkahousuista, joihin laitoin sisälle tenceliä (tuntuu märälle kastuessaan, eli jos vaikka sitä kuivaksioppimista edistäisi!), ja housut on puolestaan kierrätetty mummin vanhasta mutta hyväkuntoisesta collegepaidasta. Vähän hassultahan nuo näyttää kun teksti "katkeaa" keskellä edessä, mutta menevät varmasti kotihousuina tuosta huolimatta ;-) .


torstai 23. joulukuuta 2010

Jotain pientä kierrätettyä...

Tekaisin omista vanhoista välihousuistani (Muumiaiheiset) ja kauluksestaan kulahtaneesta t-paidastani isommalle tytölle parit trikoohousut, vaikkapa yöpukukäyttöön. Onhan nuo pitkät prinsessayöpaidat ihan kivoja, mutta tällaisessa vanhassa talossa on niin viileää tällaisena vuodenaikana että ajoittain peittojen päällä nukkuvilla lapsilla on pakko pitää pitkikset jalassa... Kunpa vaan joulupukki (siis jos yöpukuja nyt sattuu olemaan paketeissa ;-) ...) muistaisi tämän!

maanantai 15. marraskuuta 2010

Lämmintä päälle talven tullen...

Sen verran on isompi tyttö kasvanut kesän aikana, että viime kevättalvella tekemäni fleecekerrasto on jäänyt jo vähän pieneksi - eli eipä auttanut muu kuin alkaa uutta tekemään! Paidasta puuttuu vielä nepit, kun en omista varastoistani löytänyt sopivaa väriä, mutta eipähän tuo valmiin kerraston esittelyä haittaa. Paidassa on siis tällä kertaa raglanhihat, kun tyttö valitteli muutamaan otteeseen että olkapäällä olevat nepit painaa. Nou hätä, ongelma ratkaistu!

(Ainoa harmistus näiden tekemisessä oli, että vaikuttaisi käyvän niin että pääsen tekemään vielä toisenkin paidan kevätpuolella (jos tyttö nyt kovin intoutuu kasvamaan) :-/ ...)

sunnuntai 3. lokakuuta 2010

Elämäni nopein takki

Kaivelin kirppistä varten myytävää tavaraa, ja törmäsin siellä vanhaan Dalmis-kuvioituun teddyhaalariin. Heitin sen sen alkuun myytävien joukkoon, mutta kun tytöt näkivät haalarin niin molemmat halusivat sovittaa sitä kutsuen sitä samalla koiratakiksi. Siitäpä se ajatus sitten lähti - mitäpä jos leikkaan haalarista jalkaosan pois ja ompelen tilalle takinhelman...? Samallahan saisin yhden puuttuvan napin korvattua, kun nappaan alimman napinreiän umpeen ja siirrän alimman tallessa olevan napin puuttuvan paikalle...

Tuumasta toimeen!! Ja pikapikaahan tuo onnistui, ja nyt on sitten pikkutypykällä ihan oma Dalmis-takki! Ja näyttää rakastavan sitä yli kaiken, kun kävelee se päällään sisällä ympäriinsä iki-ihana hymy kasvoillaan <3 ...

lauantai 19. kesäkuuta 2010

Kuminauhaompelua

Ostin joku aika sitten saumuriini kuminauhapaininjalan, ja monta kertaa on ollut mielessä sen kokeileminen. Nyt kun oli taas hetki joutoaikaa, niin etsin käsiini jo jonkun aikaa kuminauhoja odotelleet isomman tytön alushousut, eli ei kun kokeilemaan!
.
Yritys-erehdys -menetelmä osoittautui sangen toimivaksi, yhden hieman hassusti ommellun ja liian löysän kuminauhan (sekä lukuisia kertoja katkenneen toisen neulalangan...) jälkeen hoksasin miten tämä homma kannattaa tehdä - ja tsadaa! Ei taida olla tällä harrastelijalla enää paluuta "vanhaan tapaan" kuminauhojen ompelun kanssa!
.

sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Äitienpäivän viettoa - ja pieni tauko tiedossa...

Edessä on nyt sitten ehkä joku parin viikon mittainen pakkoloma ompeluksista, kun täytyy vähän tuota hajonnutta kinttua operoida. Onneksi kuitenkin ehdin saada äitienpäiväompelukset tehtyä, pari lasten kädenjäljillä koristettua kauppakassia sekä iki-ihkusta Apinat -joustofroteesta ommellut paidat tytöille sekä toiselle mummolle (joka on aina jaksanut ihastella tyttöjen Apinavaippoja ;-) ). Niin kiireessä tuli nämä ommeltua valmiiksi äitienpäivän aamuna, että mummon paita jäi kokonaan kuvaamatta, nyyh... Mutta tässä kuvat tyttöjen paidoista ja kauppakassista, koitan saada joku kerta mummolavisiitillä napattua kuvan tuosta mummon paidastakin! Palataan siis ompeluasioihin taas jokusen viikon päästä!
.


torstai 22. huhtikuuta 2010

Lisää kierrätettyä tavaraa :-)

... Tällä vanha pehmoinen puuvillayöpaidan helma on saanut uuden elämän kuivaksioppineen tytön alushousuina. Kuminauhojen kireydet pitää vielä testata, sitten uskallan surautella nuo loputkin valmiiksi!
.

Juju-hurautus - aikaa käytetty 15 minuuttia!

Tosiaan jo aikaisemmin mainitsin, että hankin aiemmin talvella tuon iki-ihanan Juju -kirjan, ja satuin selailemaan sitä taas, kun sain äidiltäni ison kasan ihania vanhoja kankaita. Kun niiden seasta löytyi sellaisenaan juuri sopivan kokoinen kaitale kelta-valkoista retrokangasta, niin eipä siinä muu auttanut kuin hurauttaa. Aikaa tämän tekemiseen meni päätähuomaavat 15 minuuttia, siitäkin suhteessa pisin aika kuminauhan pujottamiseen. Ja koko on aivan passeli - harvinaista kyllä - molemmille tytöille, isommalle hame on suunnilleen polvipituinen ja pienemmälle nilkkoihin. Ainoa mikä tässä nyt vaan mietityttää on se, että tuleekohan tuosta sitten jatkossa riitaa... Hmmm...
.

lauantai 10. huhtikuuta 2010

Housuja lapsosille

Kaiken tämän synttärihulinan keskellä (... huoh, joko mun pikkuvauvani on vuoden vanha...) oli pakko saada vähän hengähtää ompelusten parissa, siispä puolivalmiit pöksyt esille ja viimeistelemään! Lopputulos: isommalle tytölle yhdet ja pienemmälle kahdet. Näistä harmaisiin pöksyihin on käytetty hyvät osat omista vanhoista, polvista jo lähes puhkikuluneista housuistani, joiden kangas oli käytössä pehmennyt ja notkistunut (enkä siksi raaskinut laittaa niitä matonkuteiksi...). Keltaiset ja sinisävyiset on puolestaan jämäkangaspaloista, joita riitti juuri sopivasti housutarpeiksi. Eli käyttöön vaan!
.

maanantai 5. huhtikuuta 2010

Slaavilaistyyliä isolle typylle

Ostin joskus talvella Juju -kirjan, ja sitä tässä eräänä iltana selaillessani törmäsin ihanaan slaavilaistyyliseen maatuskamekkoon. Ja kun silmien edessä vilahti heti pari äidiltäni saatua 70-luvun retrolakanaa, niin pakkohan se oli heti pistää töpinäksi! Harmikseni vaan se kangas, josta ensin ajattelin mekon tuunata, oli vuosien saatossa turhan ohueksi kulunut, niinpä jouduin ottamaan toisen kankaan - samasta retrokasasta kylläkin! Ihanan raikkaan näköinen tästä tuli, ja voipi olla että joudun kysymään äidiltäni, sattuisiko hänellä olemaan vielä toista lakanaa sitä kangasta, josta tämän alkuun ajattelin tehdä... Ja tosiaan, tähän on käytetty ihan pelkästään kierrätyskankaita, vain hihansuiden kuminauhat on uusia ;-) !
.

lauantai 3. huhtikuuta 2010

Joustofroteepino korkattu!

Eli siis lastenvaatteita taas vuorossa ;-) !!
.
Henkkoht tykkään tästä Omput -joustiksesta ni-in paljon, että oli kokeiltava heti ensi alkuun siitä t-paitaa isommalle tytölle, ja niin ihanahan siitä tuli, että näitä on pakko surauttaa jokunen lisää... Eli nyt lähtee molemmat Piparikukat sekä Sienet & siilit leikkauspöydälle, pitkään ne ovatkin tuossa jo odotelleet vuoroaan!
.

tiistai 9. maaliskuuta 2010

Lastenvaatteita kuin liukuhihnalta, osa 5 - fleecekerrastot

Tuli tässä kevään kunniaksi tarvetta tyttöjen fleecekerrastoille, ja kun kävin katsomassa kaupassa noiden hintoja, niin voi kauhistuksen kananhäkki sentään... Siispä ei muuta kuin sopivia kaavoja etsimään ja ompelukone soimaan, kun kerran kangastakin sattui valmiina jo olemaan! Ainoana vaatimuksena oli, että paitojen pitää olla joko vetoketjulla tai olkaneppareilla suljettavat, ja kun sellaiset kaavat löytyi niin avot - tässä lopputuotokset:
.

torstai 4. maaliskuuta 2010

Lastenvaatteita kuin liukuhihnalta, osa 4 - tunika

Liukuhihna oli poikki pari päivää perheessä pyörineen nuhapöpön takia... Vaikka oma tauti ei vielä ihan täysin ohi vielä olekaan, surauttelin iltapuhteena kummitytön tunikan loppuun. Toivottavasti vaan on mieleinen!
.

maanantai 1. maaliskuuta 2010

Lastenvaatteita kuin liukuhihnalta, osa 3 - trikoolegginsit

Ja taas pikapikaa ommeltuja vaatteita, nyt pikkutypylle. Näiden (todelliselta väriltään suklaanruskeiden) legginsien kankaana on hyötykäytetty itse asiassa omat vanhat äitiyshousuni, joista oli polvet kuluneet lähes puhki ja saumatkin alkaneet jo repeillä - eli kiertoon vaan, kun muuten kangas oli tukevaa ja hyväkuntoista! Muutoin olisivat päätyneet (tylsästi) matonkuteiksi...
.

torstai 25. helmikuuta 2010

Lastenvaatteita kuin liukuhihnalta, osa 2 - kesähousut

Ja lisää lastenvaatteita, juuri valmistui hauskat retrohenkiset kesähousut (isommalle tytölle nämäkin). Taskut löytyy, lahkeet saa tarvittaessa kiristettyä nyörillä, ja onpa näissä vyökin lenkkeineen - jos neiti sellaista haluaa käyttää. Saa nähdä mitä typy näistä tuumaa!
.

Lastenvaatteita kuin liukuhihnalta, osa 1 - fleecetakki

Vihdoinkin sain uusista ihanista kankaista inspiraation alkaa vaatteita ompelemaan, kaavoja löytyi iso läjä ja tulipa niitä piirreltyä valmiiksi muutaman illan ompelusessioita varten :-) . Tässä valmiina niistä ensimmäinen, isommalle tytölle luvattu sydänfleecestä ommeltu takki. Taisi tyttö tykätä, kun piti keskeneräistäkin takkia sovittaa - neljään kertaan!
.

lauantai 9. tammikuuta 2010

Uusi unipussi pikkutypylle

Sarjassamme tämä on ollut suunnitelmissa jo isomman typyn ollessa n. vuoden ikäinen... Nimittäin toinen unipussi. Ensimmäinen tuli ostettua, ja koska sen pesu + kuivatus kestää iäisyyden (kuivausrummusta huolimatta) niin mietin jo silloin, että toinen pussi tarvittaisiin, jottei pesua tarvitsisi aina kiirehtiä. No, melkein puolitoista vuotta tuossa miettimisessä sitten vierähtikin... Nyt on kuitenkin valmista, ja lähestulkoon yhdessä illassa tuli tämä pyöräytettyä (vetoketjun puuttumisen takia meni kaksi iltaa) ja ihan kiva tästäkin tuli - päällä fleeceä ja sisällä pehmeää puuvillatrikoota. Ainakin kuosikangas näytti olevat molempien mieleen, isompi ilmoitti haluavansa samasta kankaasta housut itselleen :-) !!
.

lauantai 2. tammikuuta 2010

Turvakaukalovaate pidempiä ajomatkoja varten

Tällaisen tekeminen on ollut suunnitelmissa jo jonkin aikaa, kun tiedossa on pari pidempää ajomatkaa nyt kuluvan talven aikana. Näillä kun ei pientä tyttöä viitsi istuttaa kovin paksuissa vaatteissa, mutta päällä olisi kuitenkin hyvä olla sen verran, että huoltsipysähdysten aikaankin tarkenee. Ratkaisu: ommella surautin fleecestä ja puuvillatrikoosta (puuvillakankaalla vahvistettuna) turvakaukalovaatteen! Kaava tähän löytyi onneksi valmiina (tosin jouduin suurentamaan sitä jonkin verran), ja jätin turhat hienostelut eli huolittelun vinonauhalla pois ja tyydyin saumurointiin. Eiköhän tämä tule tällaisenaankin toimimaan hienosti!
.